Aktualności
- Szczegóły
Podstawa prawna:
Postępowanie w sprawie nadawania tytułu rzeczoznawcy budowlanego regulowane jest ustawą z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r., poz. 1117) oraz Regulaminem postępowania kwalifikacyjnego w sprawie nadawania tytułu rzeczoznawcy budowlanego stanowiącego załącznik do uchwały Krajowej Rady PIIB z dnia 16 października 2019 r. Nr 16/R/19 (opublikowany na stronie Krajowej Komisji Kwalifikacyjnej Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa).
Art. 8b ust. 1 ustawy o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa stanowi, że rzeczoznawcą budowlanym może być osoba, która:
1. korzysta w pełni z praw publicznych;
2. posiada:
a) tytuł zawodowy magistra inżyniera, magistra inżyniera architekta, inżyniera lub inżyniera architekta,
b) uprawnienia budowlane bez ograniczeń,
c) co najmniej 10 lat praktyki w zakresie objętym rzeczoznawstwem,
d) znaczący dorobek praktyczny w zakresie objętym rzeczoznawstwem;
3. jest członkiem właściwej izby samorządu zawodowego.
Dokumenty:
Wymagane dokumenty opisane są w § 4 ust. 2 Regulaminu, który wskazuje, że do wniosku należy dołączyć:
1. odpis dyplomu ukończenia szkoły wyższej,
2. odpis uprawnień budowlanych bez ograniczeń,
3. oświadczenie o korzystaniu z pełni praw publicznych,
4. zaświadczenie o przynależności do właściwej izby samorządu zawodowego,
5. życiorys zawodowy,
6. dowody 10-letniej praktyki w zakresie objętym rzeczoznawstwem,
7. dowód wniesienia opłaty za postępowanie kwalifikacyjne (1200 zł),
8. dowody posiadania znaczącego dorobku praktycznego w zakresie objętym rzeczoznawstwem,
9. kartę osobową.
Ponadto do wniosku dołączyć należy:
1. dowód wniesienia opłaty skarbowej w wysokości 10 zł - zgodnie z § 10 pkt 4 regulaminu. Opłatę skarbową wnosi się na rachunek bankowy lub w kasie Urzędu Dzielnicy Warszawa Śródmieście m. st. Warszawy,
2. oświadczenia złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej z art. 233 Kodeksu karnego, o korzystaniu w pełni z praw publicznych i o zgodności złożonych wyżej wymienionych oświadczeń z prawdą, sygnowane datą i własnoręcznym podpisem.
Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 76a ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r., poz. 735) wszelkie dokumenty powinny być składane w formie oryginału. Jednocześnie ustawodawca dopuszcza możliwość przedłożenia kopii poświadczonej przez organ, który wytworzył ten dokument lub odpisu dokumentu, jeśli jego zgodność z oryginałem została poświadczona przez notariusza albo przez występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym.
Wzory wniosku, karty osobowej oraz zaświadczenia do dokumentowania praktyki zawodowej stanowią załącznik do wspomnianego Regulaminu w sprawie nadawania tytułu rzeczoznawcy budowlanego.
W toku postępowania w sprawie o nadanie tytułu rzeczoznawcy budowlanego może zachodzić również konieczność przedstawienia innych dokumentów, jeżeli Zespół Kwalifikacyjny uzna to za pomocne w ocenie spełnienia przez kandydata warunków do uzyskania ww. tytułu.
Opłaty:
Opłata za postępowanie kwalifikacyjne w sprawie nadania tytułu rzeczoznawcy budowlanego zgodnie z § 8 pkt 4 oraz § 11 pkt 2 Zasad gospodarki finansowej Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa (poprawione i uzupełnione przez XIV Krajowy Zjazd PIIB w dn. 19-20 czerwca 2015 r.) wynosi 1200 złotych. Opłatę należy wnieść na rachunek:
Łódzka Okręgowa Izba Inżynierów Budownictwa
91-425 Łódź, ul. Północna 39,
81 1440 1231 0000 0000 0222 7622
tytułem: opłata za postępowanie kwalifikacyjne ws. nadania tytułu rzeczoznawcy budowlanego
Opłatę skarbową w wysokości 10 złotych należy opłacić w kasie Urzędu Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy, ul. Nowogrodzka 43 lub wnieść na rachunek:
Dzielnica Śródmieście m.st. Warszawy,
ul. Nowogrodzka 43, 00-691 Warszawa
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
tytułem: opłata skarbowa za wydanie decyzji w sprawie nadania tytułu rzeczoznawcy budowlanego
Znaczący dorobek zawodowy:
Zgodnie z art. 8b ust. 1 pkt 2 lit. d) ustawy o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa oraz § 4 ust. 2 pkt 8 Regulaminu kandydat przedkłada w formie pisemnej znaczący dorobek praktyczny w zakresie objętym rzeczoznawstwem. Kandydat może go przedstawić w sposób indywidualnie przez siebie uznany za właściwy, zgodnie z art. 75 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego.
Zgodnie ze stanowiskiem Krajowej Komisji Kwalifikacyjnej PIIB znaczący dorobek praktyczny powinien obejmować twórcze osiągnięcia kandydata zgodne z posiadaną specjalnością uprawnień budowlanych i wnioskowanym zakresem rzeczoznawstwa, w szczególności:
1) autorstwo (współautorstwo) wdrożonych do praktyki nowych prac i znaczących rozwiązań:
• projektowych w obiektach budowlanych (w zakresie konstrukcji lub instalacji, sieci sanitarnych czy elektroenergetycznych), przez twórcze nowe rozwiązania lub wykorzystanie istniejących,
• wykonawczych w realizacji obiektów budowlanych dotyczących zastosowania nowoczesnych technologii i metod organizacji robót,
• badawczo-technicznych związanych z modernizacją technologii w robotach budowlanych, wdrożeniu produkcji nowych wyrobów budowlanych o podwyższonej jakości, materiałowo i energooszczędnych,
• patentowych w formie wynalazków lub wzorów użytkowych w dziedzinie i zakresie specjalności uprawnień budowlanych oraz wnioskowanego rzeczoznawstwa budowlanego,
• innych, związanych z wnioskowaną specjalnością i zakresem rzeczoznawstwa, które wg kandydata stanowią jego znaczący dorobek praktyczny.
2) publikacje osiągnięć badawczo-wdrożeniowych w specjalistycznych czasopismach naukowo-technicznych lub w referatach, wygłoszonych na konferencjach bądź seminariach naukowo-technicznych.
3) ustawiczne dokształcanie zawodowe i pogłębianie wiedzy specjalistycznej w zakresie objętym rzeczoznawstwem jak np.
• zaliczone studia podyplomowe,
• seminaria,
• kursy specjalistyczne,
• sposób pozyskiwania informacji technicznych (czasopisma, literatura, Internet).
4) działalność w zakresie opracowania ocen i opinii technicznych:
• samodzielnie,
• współudział w zespołach rzeczoznawców.
5) na uzyskanie tytułu rzeczoznawcy budowlanego oraz jego zakres mogą mieć również wpływ inne osiągnięcia zawodowe jak np.:
• posiadane nagrody i dyplomy,
• specjalne wyróżnienia,
• odznaczenia zawodowe lub państwowe.
W celu dokumentowania znaczącego dorobku praktycznego kandydatów KKK proponuje zastosować:
1. kartę znaczącego dorobku praktycznego i osiągnięć zawodowych wraz z potwierdzonymi „za zgodność” kopiami dokumentów stanowiących podstawę wpisu, potwierdzoną własnoręcznym podpisem (prawdziwość danych) przez wnioskodawcę świadomego odpowiedzialności dyscyplinarnej zgodnie z art. 45 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie zawodowym;
2. autoreferaty dwóch najważniejszych twórczych (wg kandydata) osiągnięć wdrożonych w praktyce zawodowej w zakresie specjalności wnioskowanego rzeczoznawstwa, świadczące o doświadczeniu zawodowym i przygotowaniu kandydata na rzeczoznawcę do sporządzania ekspertyz budowlanych.
W stosunku do osób posiadających tytuł rzeczoznawcy właściwego stowarzyszenia naukowo-technicznego, tytuł taki traktuje się jako znaczący dorobek praktyczny. W takim przypadku wraz z dokumentami potwierdzającymi rzeczoznawstwo stowarzyszenia Kandydat składa aktualną opinię – rekomendację właściwego stowarzyszenia.
Ponadto, zgodnie z § 4 ust. 4 ww. Regulaminu, Komisja Kwalifikacyjna może powołać biegłych rzeczoznawców budowlanych dla ustalenia zakresu, w którym tytuł rzeczoznawcy budowlanego może być wykonywany.
Składanie dokumentów:
Wszystkie ww. dokumenty składa się do Krajowej Komisji Kwalifikacyjnej za pośrednictwem Okręgowej Komisji Kwalifikacyjnej Łódzkiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa, która sprawdza kompletność złożonych dokumentów oraz przeprowadza z wnioskodawcą rozmowę w celu ustalenia spełnienia niezbędnych warunków do nadania tytułu rzeczoznawcy budowlanego oraz zakresu, w którym tytuł rzeczoznawcy może być wykonywany.
Dokumenty można składać w Biurze ŁOIIB w pokoju nr 15 w godzinach pracy Izby (od poniedziałku do piątku, w godz. 11.00–17.00) albo przesłać na adres:
Łódzka Okręgowa Izba Inżynierów Budownictwa
Okręgowa Komisja Kwalifikacyjna
ul. Północna 39
91-425 Łódź
Regulamin postępowania kwalifikacyjnego w sprawach nadawania tytułu rzeczoznawcy budowlanego jest dostępny TUTAJ
- Szczegóły
Najczęściej zadawane pytania
1. Jak dokumentować praktykę zawodową?
W myśl przepisów Rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie przygotowania zawodowego do wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie (Dz.U. z 2019 r., poz. 831) w zależności od czasu i miejsca odbycia praktyki zawodowej, powinna być ona udokumentowana w ściśle określony sposób, np. dokumentem potwierdzającym odbycie praktyki zawodowej w okresie od dnia 1 stycznia 1995 r. do dnia 25 września 2014 r. jest książka praktyki zawodowej zawierająca wpisy potwierdzone przez osobę posiadającą odpowiednie uprawnienia budowlane, pod kierownictwem której była odbywana ta praktyka, natomiast dla praktyki odbywającej się w kraju od października 2014 r. są to oświadczenia osób kierujących praktyką zawodową oraz załączane do oświadczeń zbiorcze zestawienia praktyki zawodowej sporządzone odrębnie dla praktyki projektowej i praktyki na budowie. Wzór zbiorczego zestawienia odbytej praktyki zawodowej, określono w Załączniku nr 1 do rozporządzenia. Zbiorcze zestawienie powinno zawierać, m.in.: określenie rodzaju, przeznaczenia, konstrukcji danego obiektu, powierzchni całkowitej oraz charakterystycznych parametrów technicznych bądź użytkowych danego obiektu, odpowiednich do wnioskowanej specjalności uprawnień budowlanych oraz charakter wykonywanych czynności.
2. Jaka powinna być forma odbywanej praktyki zawodowej? Czy muszę być zatrudniony/zatrudniona na umowę o pracę?
Obecnie obowiązujące przepisy nie zawierają uregulowań dotyczących formy odbywania praktyki zawodowej. Oznacza to, że praktykę zawodową konieczną dla ubiegania się o uprawnienia budowlane można odbywać zarówno w ramach umowy o pracę zawartej z biurem projektowym, czy firmą wykonawczą, jak i na podstawie umowy o dzieło, umowy zlecenie (również bezpłatnej), prowadząc własną działalność gospodarczą albo na podstawie innej umowy o świadczenie usług, czy o odbycie praktyki zawodowej (także bezpłatnej). Wskazać jednak należy, że w ocenie Okręgowej Komisji Kwalifikacyjnej Łódzkiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa, praktyki zawodowej koniecznej dla ubiegania się o uprawnienia budowlane co do zasady nie można odbywać w formie wolontariatu, gdyż ten powinien być prowadzony na podstawie przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1491). Biorąc pod uwagę zasady wykonywania wolontariatu, tj. realizowanie świadczenia odpowiadającego świadczeniu pracy na rzecz ściśle określonych w ustawie podmiotów, odbywanie praktyki zawodowej w budownictwie w tej formie mogłoby dotyczyć wyłącznie bardzo wyjątkowych sytuacji.
3. Kiedy mogę rozpocząć praktykę zawodową?
Kwestie praktyki zawodowej, jak i wykształcenia odpowiedniego i pokrewnego dla ubiegania się o uprawnienia budowlane regulowane są rozporządzeniem Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie przygotowania zawodowego do wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie (Dz. U. z 2019 r., poz. 831). Zgodnie z § 2 ust. 1 tego rozporządzenia, właściwa izba uznaje praktykę zawodową, która została odbyta po uzyskaniu dyplomu ukończenia studiów lub po uzyskaniu tytułu zawodowego technika lub mistrza albo dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodzie nauczanym na poziomie technika, albo dyplomu zawodowego w zawodzie nauczanym na poziomie technika, jeżeli została potwierdzona przez osobę posiadającą odpowiednie uprawnienia budowlane i wpisaną na listę członków izby. Zasadą wyrażoną w tym przepisie jest zatem odbywanie praktyki zawodowej dopiero po uzyskaniu wykształcenia koniecznego dla ubiegania się o konkretne uprawnienia budowlane. Uzasadnieniem tego przepisu jest uzyskanie wpierw przez kandydata wiedzy teoretycznej, a następnie praktycznych umiejętności przy projektowaniu, bądź kierowaniu pracami budowlanymi. W ramach wyjątku od powyższej zasady w § 2 ust. 3 ww. rozporządzenia wskazano, że izba uznaje również praktykę zawodową odbytą po ukończeniu trzeciego roku studiów, potwierdzoną przez osobę posiadającą odpowiednie uprawnienia budowlane i wpisaną na listę członków izby.
4. Czym jest patronat?
Zgodnie z art. 14 ust. 4 Prawa budowlanego (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 418) warunkiem zaliczenia praktyki zawodowej jest praca polegająca na bezpośrednim uczestnictwie w pracach projektowych albo na pełnieniu funkcji technicznej na budowie pod kierownictwem osoby posiadającej odpowiednie uprawnienia budowlane, a w przypadku odbywania praktyki za granicą pod kierunkiem osoby posiadającej uprawnienia odpowiednie w danym kraju. Za równorzędną z praktyką zawodową polegającą na bezpośrednim uczestnictwie w pracach projektowych, o której mowa wyżej, uznaje się roczną praktykę przy sporządzaniu projektów odbytą pod patronatem osoby posiadającej odpowiednie uprawnienia budowlane, zwanej dalej "patronem". Patronem, może być osoba, która posiada co najmniej 5-letnie doświadczenie zawodowe przy sporządzaniu projektów w ramach posiadanych uprawnień budowlanych. Analiza powyższych przepisów wskazuje, że obecnie obowiązująca ustawa Prawo budowlane wprowadza z jednej strony pojęcie „praktyki pod kierownictwem osoby posiadającej uprawnienia budowlane”, a z drugiej strony „praktyki pod patronatem”. Nie są to jednak pojęcia tożsame i jedynie w tym drugim przypadku wprowadzony został wymóg, aby patron posiadał co najmniej 5-letnie doświadczenie zawodowe przy sporządzaniu projektów w ramach posiadanych uprawnień budowlanych. Praktykę zawodową można zatem odbywać albo na podstawie określonego stosunku prawnego (np. na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenie, umowy o dzieło, czy prowadząc własną działalność gospodarczą) i wówczas jest ona odbywana pod kierownictwem osoby posiadającej uprawnienia budowlane (gdzie nie ma wymogu, aby osoba ta posiadała uprawnienia od określonego czasu) albo można ją odbywać pod patronatem i wówczas jest kierowana przez patrona posiadającego co najmniej 5-letnie doświadczenie zawodowe przy sporządzaniu projektów w ramach posiadanych uprawnień budowlanych. Praktyka „pod patronatem” dotyczy więc tylko praktyki projektowej.
5. Jak rozpisać czas praktyki zawodowej w zbiorczym zestawieniu praktyki zawodowej?
Zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 418) samodzielne funkcje techniczne w budownictwie mogą wykonywać wyłącznie osoby posiadające odpowiednie wykształcenie techniczne i praktykę zawodową, dostosowane do rodzaju, stopnia skomplikowania działalności i innych wymagań związanych z wykonywaną funkcją. Istotą praktyki zawodowej jest więc nabycie umiejętności praktycznych umożliwiających samodzielne pełnienie funkcji technicznych w budownictwie i podejmowanie decyzji w trakcie prac projektowych bądź podczas procesu budowlanego. Dokumentem potwierdzającym odbycie praktyki zawodowej jest oświadczenie oraz zbiorcze zestawienie odbytej praktyki zawodowej – przy sporządzaniu projektów/na budowie, będące załącznikiem do Rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie przygotowania zawodowego do wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie z dnia 29 kwietnia 2019 r. (Dz.U. z 2019 r. poz. 831.).
Wskazany w zbiorczym zestawieniu odbytej praktyki zawodowej czas praktyki to przedział dat obejmujących okres przy sporządzaniu projektów lub pełnieniu funkcji technicznej na budowie. Wskazany czas praktyki powinien być czasem rzeczywistym, zgodnym z datami widniejącymi na projektach i zapisami w dzienniku budowy. Przerwy czasowe w okresie realizacji, np. urlopy, zwolnienia lekarskie powinny być ujawnione i odliczone od czasokresu praktyki. Jeżeli w tym samym czasie praktyka odbywała się przy sporządzaniu więcej niż jednego projektu lub realizacji więcej niż jednej budowy, to do każdego z nich należy doliczyć proporcjonalnie ilość tygodni lub dni. Oznacza to, że okresy „wspólne” dla dwóch lub więcej projektów lub budów – nie dublują się – nie można ich liczyć podwójnie.
Zmiana zasad dokumentowania praktyki zawodowej
W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych (Dz. U. z 2014 r., poz. 768) oraz rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 11 września 2014 r. w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie (Dz. U. z 2014 r., poz. 1278) od dnia 25 września 2014 r. obowiązuje nowy sposób dokumentowania praktyki zawodowej koniecznej dla ubiegania się o uprawnienia budowlane.
Zgodnie z § 3 ust. 7 ww. rozporządzenia dokumentem potwierdzającym odbycie:
- praktyki, o której mowa w przepisach ustawy Prawo budowlane, jest oświadczenie potwierdzające odbycie praktyki zawodowej wystawione przez osobę kierującą praktyką, do którego jednym z załączników jest zbiorcze zestawienie odbytej praktyki zawodowej;
- praktyki zawodowej przy projektowaniu lub budowie obiektów budowlanych usytuowanych na terenach zamkniętych w jednostce organizacyjnej podległej Ministrowi Obrony Narodowej, ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych albo Szefowi Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego jest zaświadczenie potwierdzające odbycie praktyki zawodowej wydane przez właściwego wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego, z wyszczególnieniem okresu odbywania praktyki zawodowej z podaniem terminów rozpoczęcia i ukończenia praktyki, z zakresu danej specjalności.
Zgodnie z § 4 ust. 1 i 2 ww. rozporządzenia odbycie praktyki za granicą potwierdza się dokumentem wydanym przez kierownika jednostki, w której odbywała się praktyka zawodowa, potwierdzonym przez osobę, pod kierunkiem której była odbywana praktyka, posiadającą uprawnienia odpowiadające swoim zakresem uprawnieniom w art. 14 ust. 1 ustawy Prawo budowlane.
Dokument, o którym mowa wyżej powinien zawierać:
- wyszczególnienie robót budowlanych i obiektów budowlanych, przy których projektowaniu bezpośrednio uczestniczyła lub pełniła funkcję techniczną na budowie osoba odbywająca praktykę zawodową, z określeniem charakteru wykonywanych czynności oraz z określeniem: rodzaju, przeznaczenia i konstrukcji danego obiektu oraz, odpowiednio do wnioskowanej specjalności uprawnień budowlanych, inne charakterystyczne parametry techniczne lub użytkowe danego obiektu, a także lokalizację inwestycji i nazwę inwestora;
- potwierdzenie okresu odbywania praktyki zawodowej z podaniem terminów rozpoczęcia i ukończenia praktyki;
- ogólną ocenę teoretycznej i praktycznej wiedzy z zakresu wnioskowanej specjalności, dokonaną przez osobę, pod nadzorem której odbywana była praktyka.
Praktyka zawodowa odbywana do dnia 24 września 2014 r. włącznie powinna być dokumentowana w książce praktyki zawodowej wg przepisów dotychczasowych.
- Szczegóły
XLVI SESJA EGZAMINACYJNA –
egzamin pisemny 21 listopada 2025 r.
W celu ubiegania się o nadanie uprawnień budowlanych należy:
1. Przesłać WSZYSTKIE wymienione poniżej dokumenty* w nieprzekraczalnym terminie do dnia 1 sierpnia 2025 r. (liczy się data stempla pocztowego/dzień nadania paczki u kuriera) za pośrednictwem poczty lub firmy kurierskiej. OKK ŁOIIB nie potwierdza otrzymania dokumentów, dlatego rekomendujemy sprawdzanie statusu przesyłki za pośrednictwem metod udostępnionych przez wybranego przewoźnika (np. wybranie opcji potwierdzenia dostarczenia przesyłki).
2. Założyć konto na stronie: www.portal.piib.org.pl oraz wypełnić formularz dotyczący wniosku o nadanie uprawnień budowlanych, podając WSZYSTKIE dane, wskazane przez system, w tym np. kierunek studiów oraz nazwę uczelni/szkoły średniej. Dane te, aby uniknąć błędów - należy wpisywać z należytą starannością. Będą one występowały na dalszych etapach postępowania – kwalifikacyjnego, egzaminacyjnego oraz w decyzji o nadaniu uprawnień budowlanych. Podczas wypełniania danych, system poprosi Państwa o wybór terminu spotkania w Izbie, prosimy wybranie jakiegokolwiek terminu. Wybór ten nie jest wiążący, nie obliguje do spotkania, natomiast jest konieczny, aby zapisać dane w systemie.
*Wykaz dokumentów (należy złożyć WSZYSTKIE poniższe dokumenty).
UWAGA! Prosimy, aby dokumenty układać według poniższej kolejności (wniosek na samej górze i kolejno następujące dokumenty). Prosimy - aby każdy dokument był dziurkowany:
UWAGA! Prosimy nie wkładać dokumentów w koszulki, czy skoroszyty. Dla zabezpieczenia dokumentów w przesyłce, zalecamy użycie specjalnych kopert (np. sztywnych lub bąbelkowych).
1. Wniosek o nadanie uprawnień (do pobrania);
2. Formularz osobowy (do pobrania);
3. Odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych albo dokumentu potwierdzającego posiadanie tytułu zawodowego technika lub mistrza, albo dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodzie nauczanym na poziomie technika (można również złożyć odpis notarialny lub kopię uwierzytelnioną przez uczelnię, która wydała dyplom). Nie mogą być to zwykłe kserokopie.
Osoby, które przekazały ŁOIIB dokument w innej sesji egzaminacyjnej (np. osoby posiadające już uprawnienia budowlane, nadane przez ŁOIIB, które potwierdzały już swoje wykształcenie w innym postępowaniu) powinny dołączyć zwykłą kserokopię , nie muszą dołączać oryginału.
Jeśli kandydat ubiega się o nadanie uprawnień, posiadając tytuł mgr inż., a odbywał praktykę zawodową w trakcie studiów, prosimy o przedstawienie dyplomów ukończenia studiów na obu stopniach.
UWAGA! Złożone dokumenty nie podlegają zwrotowi.
4. Suplement do dyplomu albo wypis z przebiegu studiów potwierdzony przez kierownika podstawowej jednostki organizacyjnej uczelni (można również złożyć odpis notarialny lub kopię uwierzytelnioną przez uczelnię, która wydała suplement). Nie mogą być to zwykłe kserokopie.
Osoby, które przekazały ŁOIIB dokument w innej sesji egzaminacyjnej (np. osoby posiadające już uprawnienia budowlane, nadane przez ŁOIIB, które potwierdzały już swoje wykształcenie w innym postępowaniu) powinny dołączyć zwykłą kserokopię , nie muszą dołączać oryginału.
Jeśli kandydat ubiega się o nadanie uprawnień, posiadając tytuł mgr inż., a odbywał praktykę zawodową w trakcie studiów, prosimy o przedstawienie suplementów dotyczących pierwszego i drugiego stopnia.
UWAGA!: Złożone dokumenty nie podlegają zwrotowi.
5. Dowód uiszczenia pierwszej raty opłaty za postępowanie kwalifikacyjne;
6. Życiorys zawodowy (w dowolnej formie, np. CV);
7. Dokumentacja dotycząca praktyki zawodowej:
1) Oświadczenie potwierdzające odbycie praktyki zawodowej (do pobrania) wraz z załącznikami (do pobrania). Instrukcja wypełnienia zbiorczego zestawienia: (do pobrania) lub
2) Zarejestrowaną i opieczętowaną przez właściwy organ książkę praktyki zawodowej (książka praktyki zawodowej obowiązuje do potwierdzenia praktyki, która odbywała się w okresie: 01.01.1995 r. – 25.09.2014 r.) lub
3) Zaświadczenie o odbyciu praktyki zawodowej (dotyczy praktyki odbywanej za granicą lub praktyki sprzed 1 stycznia 1995 r. – do pobrania) lub
4) Zaświadczenie wydane przez właściwego wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego z wyszczególnieniem okresu odbywania praktyki zawodowej, ze wskazaniem terminów rozpoczęcia i ukończenia praktyki z zakresu danej specjalności. – w przypadku praktyki zawodowej przy projektowaniu lub budowie obiektów budowlanych usytuowanych na terenach zamkniętych w jednostce organizacyjnej podległej Ministrowi Obrony Narodowej, ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych albo Szefowi Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
8. Kopie uprawnień budowlanych osób kierujących praktyką zawodową, wraz z kopią zaświadczeń o przynależności do właściwej izby inżynierów budownictwa za okres kierowania praktyką. Osoba kierująca praktyką nie musi posiadać zaświadczenia o przynależności w momencie składania wniosku o nadanie uprawnień.
UWAGA! Jeśli cała praktyka lub jej część praktyki odbywała się w latach: 2023 – 2025, kopia uprawnień budowlanych osoby kierującej powinna być uwierzytelniona przez notariusza albo organ, który decyzję wydał, np. właściwą izbę. W takim wypadku, po złożeniu wniosku o nadanie uprawnień w formie papierowej, można (nie jest to warunek konieczny) zwrócić się mailowo do danego organu z prośbą o przesłanie potwierdzonej za zgodność kserokopii uprawnień budowlanych na adres mailowy Łódzkiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa, np. jeśli osoba kierującą praktyką należy do Wielkopolskiej Izby Inżynierów Budownictwa, można zwrócić się mailowo do Wielkopolskiej Izby Inżynierów Budownictwa, aby przesłała potwierdzoną za zgodność kserokopię uprawnień tej osoby na adres mailowy Łódzkiej Okręgowej Izbie Inżynierów Budownictwa. Przyspieszy to proces weryfikacji dokumentów w ŁOIIB. Uwierzytelnienie nie jest wymagane w przypadku decyzji wydanych przez Łódzką Okręgową Izbę Inżynierów Budownictwa; konieczność potwierdzenia dotyczy tylko uprawnień budowlanych, nie zaświadczeń.
9. Kopie dokumentów potwierdzających zatrudnienie lub charakter umów, na podstawie których odbywana była praktyka zawodowa (np. aktualne zaświadczenie o zatrudnieniu, kopia świadectwa pracy, kopia umowy o pracę/dzieło/zlecenie, wypis z CEIDG – w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej);
10. W przypadku posiadania już własnych uprawnień budowlanych – ich uwierzytelnione kopie. Uwierzytelnienie nie jest wymagane w przypadku decyzji wydanych przez Łódzką Okręgową Izbę Inżynierów Budownictwa.
Składanie wniosku o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu
Dotyczy osób, które uzyskały negatywny wynik egzaminu lub były nieobecne na wcześniejszym egzaminie. W tej sytuacji, aby przystąpić do egzaminu w nadchodzącej sesji należy złożyć w nieprzekraczalnym terminie do dnia 29 sierpnia 2025 r., obligatoryjnie:
1. Wniosek o dopuszczenie do ponownego egzaminu (do pobrania);
2. Formularz osobowy (do pobrania);
3. Kserokopię posiadanych uprawnień budowlanych – jeśli dotyczy;
oraz kopię decyzji otrzymanej po ostatnim niezdanym egzaminie albo zawiadomienie o dopuszczeniu do egzaminu – jeśli to możliwe.
3. Zarejestrować wniosek na stronie www.portal.piib.org.pl, wypełnić formularz dotyczący wniosku o nadanie uprawnień budowlanych, podając WSZYSTKIE dane, wskazane przez system, w tym np. kierunek studiów oraz nazwę uczelni/szkoły średniej. Dane te, aby uniknąć błędów - należy wpisywać z należytą starannością. Będą one występowały na dalszych etapach postępowania – kwalifikacyjnego, egzaminacyjnego oraz w decyzji o nadaniu uprawnień budowlanych. Podczas wypełniania danych, system poprosi Państwa o wybór terminu spotkania w Izbie, prosimy wybranie jakiegokolwiek terminu. Wybór ten nie jest wiążący, nie obliguje do spotkania, natomiast jest konieczny, aby zapisać dane w systemie.
Wysokość opłat za postępowanie kwalifikacyjne
1. Uprawnienia budowlane do projektowania/kierowania robotami budowlanymi:
z tytułu kwalifikowania 1650 zł,
z tytułu przeprowadzenia egzaminu 1650 zł,
z tytułu ponownego przeprowadzenia części ustnej egzaminu (poprawka ustna) 1050 zł.
2. Uprawnienia budowlane łączne do projektowania i kierowania robotami budowlanymi:
z tytułu kwalifikowania 2450 zł,
z tytułu przeprowadzenia egzaminu 2450 zł,
z tytułu ponownego przeprowadzenia części ustnej egzaminu (poprawka ustna) 1500 zł.
Dane do dokonania płatności:
Łódzka Okręgowa Izba Inżynierów Budownictwa, 91-425 Łódź, ul. Północna 39
PKO Bank Polski SA, nr rachunku: 81 1440 1231 0000 0000 0222 7622
Tytuł przelewu: Imię i nazwisko - opłata za egzamin - listopad 2025 r. - I rata
Dostęp do aplikacji do nauki
Proces rejestracji i używania aplikacji oraz wszystkie informacje dotyczące produktu znajdują się na stronie:
http://uprawnienia.piib.org.pl